maanantai 24. heinäkuuta 2017

Kauraletut


Viimeisen vuoden aikaa olen tehnyt melkein joka viikko banaanilettuja tai kauralettuja. Tietysti itsetehdyn chiahillon kera. Tämä on tosi herkullinen ja täyttävä välipala. Joskus tulee saatua vinoiluja, että "taasko sä teet noita?!" Kun hyvän välipalan löytää niin se jää ikuisesti reseptivihkoon kummittelemaan ja keittiössä leijailee lettujen tuoksu. Yleensä paistan lettuni aina kookoöljyn kanssa ja hyvin ovatkin valmistuneet.

Nykyään suurinosa vehnäjauhoja sisältävistä resepteistä olen pyrkinyt korvaamaan kaurajauhoilla, jotka on helppo itsekin tehdä. Laittaa kaurahiutaleita kuivaan blenderiin ja jauhaa niitä hetken aikaa. Tulee ainakin halvemmaksi kuin kaupasta ostettuna. 

Ehkä kaikki ei aina ymmärrä outoja / hassuja / terveellisiä herkkujani, mutta ei se minua haittaa. Kunhan minä vain tykkään niin se on tärkeintä. Ehkä minussa asuu jonkinasteinen terveysintoiilja, joka haluaa syödä terveellistä ja hyvää ruokaa. Mitä vähemmän sokeria niin sen parempi. Välipaloissa tavalliset valkoiset sokerit korvaan taateeilla, agavella tai vaahterasiirapilla. Jotkut ehkä pitää hulluna, muttaa sitähän minä olen !

KAURALETUT

3 dl kaurajuhoja
1 tl leivinjauhetta
1 rkl chiasiemeniä
3-5 dl kauramaitoa
1 tl kanelia
5 tuoretta taatelia
1 tl piparkakkumaustetta


1. Sekoita kaurajahot, leivinjauhe ja mausteetset sekaisin samassa kipossa.
2. poista taateleista siemenet ja sekoita kauramaidon (n.3 dl aluksi ) kanssa belenderissä.
3. Lisää kauramaito-taateliseos kuivien aineden joukkoon ja sekoita hyvin.
4. Lisää joukkoon chia, sekoita  ja anna olla 15-30 min. paikoillaan.
5. Lopuksi lisää kauramaitoa  jos taikina on liian paksua ja paista lettuja kookosmaidon kanssa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti